Många bolag har nu fullt fokus på att minska kostnader och frigöra kapital för att ta sig igenom krisen. När efterfrågan sjunker så dramatiskt som vi sett i flera branscher under den senaste veckan ligger det nära till hands att kapa priser för att försöka rädda intäkter. Huruvida ett sådant beslut är rätt, på kort och lång sikt, beror helt på det enskilda bolagets affärsmodell och situation. Däremot finns det några actions vi tycker att ni ska ta innan ni väljer att sänka priser.
Contact us and we will reach back to you!
Bra prissättning börjar och slutar med kunden. Att anpassa erbjudanden och verksamhet kräver dels förståelse för hur kunderna påverkas och vilka behov som skapas i krisen, och dels kreativitet och innovation för att hitta egna vägar att möta dessa behov. Under veckan som gått har vi sett flera bra exempel: livsmedelsbutiker som öppnar tidigt för riskgrupper, företag med hög efterfrågan som temporärt lånar personal av företag utan efterfrågan, snabb vårdutbildning av friställd personal från krisbranscher. Utmaningar tvingar oss att tänka nytt och identifiera nya tjänster och lösningar.
Börja med det mest akuta och öka därefter fokus på utveckling och nytänkande.
I dagens företagsklimat upplever vi nya situationer vilka inte liknar något vi tidigare skådat. Råd gällande prisåtgärder kräver alltid att man funderar över dem i sitt sammanhang. Vi har lång erfarenhet och expertis inom kommersiella, operationella och finansiella frågor. Om du vill ha oss som bollplank, och kanske förstå mer om hur andra bolag resonerar och fattar beslut i denna situation, hör av dig!